UCHWAŁA Nr XVIII/105/12 RADY MIEJSKIEJ W RECZU z dnia 29 marca 2012 roku ---> Pobierz
UCHWAŁA Nr XXXVII/271/10 RADY MIEJSKIEJ W RECZU z dnia 30 marca 2010 r. ---> Pobierz
UCHWAŁA Nr XXXVI/260/10 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 24 lutego 2010 r. ---> Pobierz
STATUT
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W RECZU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Reczu działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity – Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późnymi zmianami)
2. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 64 poz. 593 z 2004r. z próżnymi zm.),
3. Niniejszego statutu.
§ 2. 1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Reczu ( MGOPS ) jest jednostką organizacyjną Gminy Recz.
Ośrodek nie posiada osobowości prawnej.
§ 3. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej mieści się w Reczu ul. Ratuszowa 7, powiat choszczeński, województwo zachodniopomorskie.
§ 4. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Recz.
§ 5. Bezpośredni nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Burmistrz Recza.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁALNOSCI
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 6. 1. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest diagnozowanie , ocena i zaspakajanie stwierdzonych potrzeb osób, rodzin i środowisk wymagających pomocy.
2. MGOPS realizuje własne i zlecone gminne zadania z zakresu pomocy społecznej polegające w szczególności na:
a) rozpoznawaniu potrzeb społecznych oraz poddaniu analizie ocenie zjawisk będących ich źródłem,
b) organizowaniu funkcjonowania pomocy społecznej na terenie gminy z uwzględnieniem niezbędnej infrastruktury socjalnej tym: świetlic środowiskowych, punkty wsparcia psychologiczno – terapeutyczno-prawnego, ośrodka wsparcia, klubów wsparcia społecznego, mieszkań chronionych.
c) przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawami świadczeń,
d) pobudzaniu społecznej aktywności w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
e) prowadzenie fachowej działalności socjalnej (praca socjalna) ukierunkowanej na pomoc osobom i rodzinom wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie,
f) wykonywanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej, przewidzianych do wykonania przez gminę jako zadania własne bądź zlecone na podstawie ustaw i zawartych porozumień,
MGOPS realizuje zadania własne gminy zgodnie z wymaganiami ustawowymi oraz zasadami określonymi przez Radę Miejską w Reczu, natomiast zadania zlecone zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez administracje rządową.
MGOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003r. ( Dz.U.Nr 228, poz.2255 z póżn.zm).
MGOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001r. ( Dz.U.Nr 71, poz.734 z póżn.zm).
MGOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych z dnia 22 kwietnia 2005r. oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. z 2005r.Nr 86, poz.732, Dz. U. z 2005r. Nr 164, poz 1366).
§ 7. Ośrodek realizuje zadania w zakresie:
1. zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, do których należą:
a) opracowanie i realizacja gminnej strategii integracji i polityki społecznej
ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób z grup szczególnego ryzyka,
b) sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
c) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
d) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
e) sprawienie pogrzebu w tym osobom bezdomnym,
f) organizowanie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania
g) dożywianie dzieci,
h) udzielanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego
i) udzielanie pomocy poprzez prace socjalna i poradnictwo specjalistyczne, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych oraz w utrzymaniu kontaktów z otoczeniem,
j) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
k) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
l) opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi z matką, ojcem lub rodzeństwem,
m) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb Gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
n) utrzymywanie Ośrodka Pomocy Społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników,
r) inne zadania określone przepisami prawa.
2. zadania własne Gminy o charakterze fakultatywnym, obejmujące:
a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
b) podejmowanie innych zadań z zakresu Pomocy Społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
3. zadania zlecone, do których należą w szczególności :
a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
b) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w Narodowym Funduszu Zdrowia,
c) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekonomicznej,
d) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
e) inne zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
§ 8. Zadania z zakresu pomocy społecznej Ośrodek realizuje we współdziałaniu i współpracy z działającymi na terenie gminy instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
§ 9. Do współdziałania z Ośrodkiem zobowiązane są osoby i rodziny korzystające z pomocy.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
MIEJSKO-GMINNYM OŚRODKIEM POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 10. 1. Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej kieruje Kierownik, który odpowiada za działalność MGOPS i działa na podstawie upoważnienia Burmistrza do wydawania decyzji administracyjnych.
2. Kierownika zatrudnia i zwalnia Burmistrz.
3. Zwierzchnikiem służbowym Kierownika jest Burmistrz.
4.Burmistrz Recza udziela Kierownikowi MGOPS upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy oraz zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, dodatkach mieszkaniowych i ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.
§ 11. 1.Kierownik MGOPS składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
2. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
3. Kierownik Ośrodka ustala plan zatrudnienia pracowników Ośrodka w oparciu o przyznane limity zatrudnienia i fundusz wynagrodzeń.
4. Kierownik MGOPS odpowiada za właściwą realizacje przypisanych Ośrodkowi zadań oraz za prawidłowe wykorzystanie powierzonych środków finansowo-rzeczowych.
§ 12. W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska:
1) kierownik – 1 etat
2) główna księgowa – 1 etat
3) referent ds. wynagrodzeń i wydatków budżetowych – 1 etat
4) kasjerka, referent ds. administracyjnych i organizacyjnych – 1 etat
5) referent ds. dodatków mieszkaniowych – 1 etat
6) referent ds. świadczeń rodzinnych – 1 etat
7) referent ds. świadczeń alimentacyjnych – 1 etat
8) specjalista pracy socjalnej – 4 etaty
9) pracownik socjalny ( przy projekcie ) – 1 etat
10) opiekunki środowiskowe – 4 etaty
11) opiekunka specjalistyczna – 1 etat
12) kierowca – 1 etat
13) instruktor terapii zajęciowej – 4 etaty
14) opiekun świetlicy – 1 etat
15) konserwator – 1 etat
§ 13. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników Ośrodka ustala Kierownik w „Regulaminie Organizacyjnym Ośrodka”.
ROZDZIAŁ IV
MAJATEK I GOSPODARKA FINANSOWA
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 14. Mienie Ośrodka stanowią składniki majątkowe przekazane przez Gminę w trwały zarząd.
§ 15. MGOPS prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących w samorządowych jednostkach budżetowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 16. Podstawa gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy uchwalony przez Radę Miejską.
§ 17. Działalność MGOPS jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu Gminy Recz oraz w zakresie zadań zleconych ze środków przekazanych przez administrację rządową na ich realizację.
§ 18. Ośrodek posiada wyodrębniony rachunek bankowy. Ośrodek prowadzi własną księgowość w oparciu o zakładowy plan kont.
§ 19.Wprowadzenia gospodarki finansowej oraz gospodarowania powierzonym mieniem Ośrodek kieruje się zasadami rzetelności, efektywności i celowości ich wykorzystania.
§ 20. Skarbnik Miejski sprawuje nadzór nad gospodarką finansową Ośrodka.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 21. Ośrodek używa pieczątki o brzmieniu:
M I E J S K O - G M I N N Y
Ośrodek Pomocy Społecznej
Ul. Ratuszowa 7 73-210 Recz
NIP 594-141-33-81, REGON 210513139
tel.(095) 765 6181
§ 22. Statut Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nadaje Rada Miejska Recza.
§ 23. Zmiana postanowień Statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o jego zmianie.